söndag 7 juni 2009

"Svensson family - En mammas makt."

På vägen in mot stan för en fika med Sk8boi (Fredrik) sitter jag och studerar familjen Svensson som satt i fyran brevid mig på väg in. Familjen bestod av Mamma, pappa, dotter Maggan och sonen Kalle. 
Maggan spelade Quattropop på sin mobil. Mamman började intressera sig för spelet och två sekunder senare när jag kollar dit håller hon i mobilen och spelar. Hela familjen sitter ivrigt och lutar sig över mobilen och tittar på när mamman spelar. Nu känner lillebror (Kalle) att han också vill spela och säger "Jag mår illa, jag måste spela mobil när jag åker tunnelbana annars mår jag illa". Ingen ger lillebror Kalle den uppmärksamhet han vill ha. Mamman, som nu är helt i trans säger plötsligt "Men oj! Nu skjuts det gula raketer. Vad händer?" Lillebror svarar "Du kanske har fått minnesluckor...". Maggan är imponerad av mammans spel. Nu har det gått ungefär tio minuter och mamman sitter fortfarande som fastklistrad vid spelet och släpper lite då och då iväg några oj! och nää. Den stackars tjejen som lånat ut sin mobil försöker desperat få tillbaka sin mobil och ber snällt om den cirkus tio gånger och tjatar om att hon faktiskt smsade med Mira. Mamman är stenhård och har nu stigit två level.
När jag kliver av tunnelbanan tjugo minuter senare så sitter hon fortfarande med mobilen.

Den äldre generationen håller på och lär sig, och är här för att ta över.

Inga kommentarer: