fredag 22 maj 2009

Boys boys these boys

Killar, samtalsämnet som ständigt är hett. Däremot samtalas det aldrig om hur bra de är, utan alltid om hur lite man förstår sig på dem och hur hemska de är.

Min vän, Denise, som är en mycket intelligent tjej som behärskar fem olika språk, kom på en mycket intressant teori.
"Killar, eller män. De har ett genfel och det är detta genfel som gör att de definieras som just män."
Jag kan inget annat än att skratta och hålla med. För det är bara nånting som aldrig stämmer med dem, och det måste vara just detta genfel.

Jag hade även en diskussion med min kära vän Fredrik. Samtalet handlade om både män och kvinnor. Han tyckte vi (kvinnor) var komplicerade. Jag kunde inget annat än att hålla med. Men, eftersom jag själv är kvinna förstår jag mig på dem. Det är som att lära sig ett främmande språk. Man fattar ingenting om man inget kan, snappar man upp några ord kan man förstå vissa saker och lär man sig behärska språket helt så förstår man, svarade jag.
Fredrik kunde inte annat än att hålla med. Men vi killar är enkla, säger han. Ja, det kunde jag ju också hålla med om. Man förstår hur de tänker, för de är enkla varelser. Det man inte förstår är hur de kan tänka som de tänker.

Just därför gillar jag ett citat ur Housebunny. "Boys just beeing boys". Det känns lite som en tröst.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tror att du träffat fel killar, eller män om det ser det så här "hur lite man förstår sig på dem och hur hemska de är" Jag tycker det låter hemskt tråkig och vill påstå att så faktiskt inte är fallet, inte alltid i alla fall!

Anonym sa...

Det låter bra. Jag håller alla tummar, för som jag sa det finns bra killar där ute, tro mig. Och till alla er andra tjejer som tappat hoppet, väx upp och inse att alla inte beter sig som 17 åriga idioter hela livet.

Anonym sa...

Din vän Denise, eller Princes of Man hate som vi även kan kalla henne, må vara en smula språkbegåvad men uppenbarligen ingen savant när det gäller att tolka könsdivergenser, något hon iofs har gemensamt med resterande del femala avkommor som befolkar (läs: försvårar) vår blå planet. Kvinnors Everest har alltid varit att förstå sig på män, oförmågan har emellertid tveklöst utmynnat i semi-frustrerade uttryck så som ”Boys just beeing boys” etc.

I egenskap av det motsatta könet vill jag därför, här och nu, hjälpa er på traven så att vi slipper höra era dåliga ”slogans” ni etiketterar oss killar. Hemligheten är, och lyssna noga nu,:

INGEN

DET FINNS INGEN HEMLIGHET

Det finns ingen manlig motsvarighet till Da Vinci-koden. Sluta försök att förstå oss utifrån er själva. Mäns kommunikation är helt okrypterad; till skillnad från er kvinnor som alltid säger en sak men menar en annan eller för en parallell dialog a la sken-verklighet i era tankar samtidigt som ni pratar med oss män.

T.ex.:
Mannen: Är du sur?
Kvinnan: Nej! (Innebär: Jo!)

Kvinnan: Ser jag tjock ut i den här?
Mannen: Ja, kanske lite (Innebär: Ja, kanske lite)

Mottag vår [männens] information som den är, rå, utan att applicera era kvinnliga efterkonstruktionsalgoritmer i hopp om att informationen bättre skall passa in i era otroligt komplicerade förklaringsmodeller.

För övrigt anser jag att Cartago bör förstöras

/Sixten